How to: zo maak jij een social media cv

Veel bedrijven staan te springen om jonge werknemers met kennis van social media. Is social media van belang voor de functie waarop je solliciteert of voor het bedrijf waarbij je solliciteert? Maak dan een social media cv, een cv op/met social media. Wij geven je tips en voorbeelden.

Je cv op Linkedin

Linkedin is natuurlijk een bekende en veelgebruikte ‘cv-database’. Toch zijn er nog veel mensen die Linkedin niet optimaal gebruiken. Een veel voorkomende fout is bijvoorbeeld dat de headline (kopregel) wordt gezien als een plek voor je functietitel, terwijl je het beter als een online advertentie kunt zien. De zoekmachine van Linkedin werkt ongeveer zoals Google: gebruik de woorden waarop je gevonden wilt worden.

Cv op Facebook

Maak een Facebookpagina aan voor jouw cv. Op je Facebookpagina kun je bijvoorbeeld jezelf voorstellen met een welkomstvideo, je portfolio laten zien door middel van foto’s, en relevante informatie, werkervaring en opleidingen als ‘berichten’ op je pagina plaatsen.

Je cv op YouTube

Een video-cv maken YouTube wordt veel gebruikt voor sollicitatie-video’s, maar je kunt ook je cv op YouTube zetten. Zorg er dan wel voor dat je je cv niet letterlijk opleest (in een video-cv mag je best iets persoonlijker zijn), dat het kort en duidelijk is, en dat je representatief en goed verstaanbaar bent. Kijk ter inspiratie maar eens naar dit creatieve voorbeeld voor een video-cv, van Graeme Anthony.

Gebruik Flavors.me of About.me voor je social media-cv

Op Flavors.me of About.me maak je een pagina aan over jezelf. Je kunt je pagina vormgeven zoals je wilt en je kunt er vertellen wat je doet of waar je van houdt en wat het doel van je pagina is. Een doel kan bijvoorbeeld ‘hire me’ zijn of ‘bezoek mijn website’.

Je cv of portfolio op Pinterest

Pinterest wordt veel gebruikt door designers, kunstenaars en fotografen. Maar je kunt ook je cv op Pinterest zetten zonder dat je professioneel met beeld werkt. Maak bijvoorbeeld een bord met citaten die op jou van toepassing zijn, gecombineerd met zakelijke foto’s van jezelf, een tag-cloud, een QR-code of links naar je andere social media accounts.