5 vragen aan...Maximilian Krijgsman

foto maximilian

In de rubriek '5 vragen aan...' leer jij de collega's van ASA Talent beter kennen. Wat doen zij bij ASA?, wat maakt hun werk zo leuk?, en welke ervaring heeft het meest indruk gemaakt? Dit en meer lees je in deze interviewreeks.

Aan het woord: Maximilian Krijgsman. Senior Manager bij ASA Talent. Maximilian is al ruim 5 jaar in dienst bij ASA en doet zijn werk met veel passie en enthousiame


"Eerlijk gezegd was ik geen promotor van het werken vanuit huis, ik geloof in het belang van de cultuur op vestigingen, kennisdeling, inspireren en voorbeeldgedrag; dat lukt een stuk minder goed als je teams niet bij elkaar werken."

Wat doe jij bij ASA?

Mijn naam is Maximilian, ik ben werkzaam als Senior Manager bij ASA. Ik ben in mijn rol verantwoordelijk voor de vestiging in Amsterdam, de Hospitality specialty waarmee we o.a. Soldaat van Oranje voorzien van horeca talent en de Young Talent Factory; het onderdeel van ASA waarmee we landelijk organisaties coachen (denk bijvoorbeeld aan teambuilding) en studenten op hogescholen en universiteiten trainen op het gebied van o.a. solliciteren en personal branding.


Wat maakt jouw baan zo leuk?

De diversiteit. Op sommige dagen zit je ’s ochtends aan tafel bij een startup om te adviseren over hoe je talent aan een snel groeiende organisatie verbind, presenteer je ’s middags bij een grote corporate over de dienstverlening van ASA en sluit je de dag af op een Hogeschool om nog een deel workshop te kunnen zien van onze YTF. Ik sta nog regelmatig versteld van de brede inzetbaarheid van onze organisatie.

Kun je iets leuks vertellen wat je heb gedaan of meegemaakt met je collega’s?

Ik kan me nog goed herinneren dat we drie jaar geleden een aantal grote opdrachten op Schiphol gegund kregen. ASA Hospitality kreeg een ‘go’ om in korte tijd meer dan 100 uitzendkrachten te werven, die in de zomermaanden o.a. de horecalocaties voor én achter douane moesten bemannen. De opdrachtgever wilde een partner die volumes kon leveren zonder persé een volumespeler te zijn. Het type uitzendkracht bij de businesslounge is immers anders dan bij bijvoorbeeld La Place. 

Door de samenkomst van Growth Hacking en ons eigen (menselijke) recruitment apparaat slagen we er ieder jaar weer in om de grote aantallen te realiseren, zonder voorbij te gaan aan de drijfveren van de mensen achter de counter. Iedere zomer weer voel ik onze toegevoegde waarde als ik zelf naar onze jaarlijkse trip Cannes vlieg, tot vlak voor het boarden hoor je me dan roepen ‘leuk hé, al die blije gezichten die hier werken om 04:30.’

Wat is voor jou de grootste verandering sinds uitbreken van corona in je werk of in je functie?

In mijn functie zie je dat, zeker in tijden van crisis, leiderschap heel vloeibaar is. Waar onze eigen medewerkers zowel privé als zakelijk 180 graden moesten draaien, ben ik in het begin van de coronacrisis meer een ‘coach’ geweest. Iedereen moest zijn leven opnieuw vormgeven in razendsnel tempo, thuis en werk werden opnieuw ‘bedacht.’ Naarmate we uit de lockdown kropen en de versoepelingen vorderde, kwam de meer ‘traditionele’ managers-rol weer terug; je teams willen weten hoe we weer gaan varen en wat de strategie wordt in de nieuwe wereld, dan ga je weer heel actief richting bepalen.

Thuiswerken vind ik een mooi voorbeeld van de nieuwe inzichten die deze crisis ons geeft. Eerlijk gezegd was ik geen promotor van het werken vanuit huis, ik geloof in het belang van de cultuur op vestigingen, kennisdeling, inspireren en voorbeeldgedrag; dat lukt een stuk minder goed als teams niet bij elkaar werken. Aan de andere kant zien we nu dat we de techniek die al 10 jaar bestaat versneld inzetten en ook prima via Skype en Teams de verbinding met elkaar kunnen opzoeken. Vorige week moest ik met mijn auto naar de dealer; waar je je voor de coronacrisis dan in bochten ging wringen om daarna nog twee uur op een vestiging te zijn, is het nu volstrekt de norm om te kijken waar je zo efficiënt mogelijk werkt, ook als dat thuis of bij de leasemaatschappij is.

Welke ervaring in of tijdens je werk heeft het meeste indruk op je gemaakt?

Recent hebben we gezien hoe kwetsbaar het werk in sectoren als bijvoorbeeld de retail en hospitality is, sectoren waar ASA voor de coronacrisis veel mensen aan het werk had. Ik ben ongelofelijk onder de indruk over hoe we de afgelopen maanden voor zoveel medewerkers duurzaam nieuw werk hebben kunnen vinden. Niet door ‘blind te schuiven’, maar door weer opnieuw aan al die horeca- en winkelmedewerkers te vragen; wat vind je leuk? Waar krijg je energie van? Zo hebben we magazijnmedewerkers die ‘weleens geprogrammeerd hadden’ kunnen door bemiddelen naar een baan in de Tech industrie, die onverminderd blijft groeien. Maar ook horeca studenten die een medische opleiding volgen, die per direct in de zorg aan het werk zijn gegaan of gewoon ‘hele sociale types’ die hun ei kwijtkunnen in de sociaal- maatschappelijke hoek, bijvoorbeeld bij de corona contactcenters.

Voor mij hét bewijs dat iedereen meerdere talenten heeft, hoe veel verandervermogen de meesten van ons in zich hebben en ook hoe zeer we onze visie in de praktijk brengen; it’s people that matter.