Voor velen is er door de coronacrisis opeens geen werk. Hoe breng je dan snel vraag en aanbod bij elkaar én hou je je eigen bedrijf draaiend?

Lees het hele artikel op: MT next leadership generation

Wie thuis kan werken, werkt thuis. Maar voor velen is er door de coronacrisis opeens geen werk. Hoe breng je dan snel vraag en aanbod bij elkaar én hou je je eigen bedrijf draaiend? In CEO aan de Keukentafel Marion van Happen, COO van USG People.

Normaal zou ze zich de luxe niet permitteren, maar nu maakt Marion van Happen, COO van USG People, wel wat tijd vrij om overdag een potje Just Dance te doen met haar zoon. ‘Dat is leuk en je bent weer even in beweging. Wij volwassenen kunnen een hele dag werken, maar voor een kind is dat anders.’ Dat uurtje haalt mama ’s avonds wel weer in.

"..."

Intensief contact, ook één op één

Zulk intensief contact schept niet alleen een band, maar het is ook cruciaal om straks met zijn allen klaar te staan als de markt weer open gaat. ‘Normaal hebben op 122 locaties alle teammanagers dagelijks, in persoon, overleg. Nu is dat echt andere koek. En moet je aan de bak, als bestuur, om te sturen op resultaat. Maar vooral ook om de collectieve intelligentie, de creativiteit, in je bedrijf te stimuleren en in te zetten.’

Want die kwaliteiten ga je nog heel hard nodig hebben, wil je goed uit deze crisis komen met elkaar. ‘Ik zie nu ook heel veel samenwerking ontstaan, juist door die creativiteit. Dan gaat het niet alleen om praktische zaken, maar ook om samenwerkingsverbanden. ASA Talent, een van de merken van USG People, richt zich voornamelijk op studenten. Die worden veelal gedetacheerd in, zeg, de Apenheul of musea. In de horeca, retail, de reisbranche.’ Sectoren die stil liggen, en dus geldt dat ook voor ASA Talent.

‘Een van onze andere merken staat meer in verbinding met onderwijs en zorg. Samen met ASA Talent zorgen ze nu dat veel van die studenten ergens anders, waar ze nu ontzettend nodig zijn, aan de slag kunnen. Denk aan ziekenhuizen, aan de schoonmaak. Of marketingprofessionals die we nu kunnen doorschuiven naar crisiscommunicatie in bijvoorbeeld het Erasmus MC. Binnen USG People hebben we een heel palet aan verschillende diensten en merken. Zij doen nu ook een beroep op elkaar, versterken elkaar. Om mensen die thuiszitten aan het werk te helpen.’

"..." 

Vier tips van Marion van Happen, COO van USG People:

  1. Ook al sta je voor veel uitdagingen, blijf communiceren, blijf zichtbaar. Houd het hoofd koel en laat dat ook zien. Stel vragen, en luister echt.
  2. Doe aan succession planning. Denk aan de continuïteit in je organisatie. Zorg dat je mensen klaar hebt staan die het stokje over kunnen nemen. Ook nu is het belangrijk om te zorgen dat zij zich kunnen ‘warmlopen’.
  3. Blijf open, eerlijk en transparant. Stimuleer, en oogst, de creativiteit om je heen, om maximaal resultaat te halen.
  4. Wees je bewust van de goede kanten, van de kansen, die de crisis biedt. Als je straks die meeting ook in 20 minuten in plaats van 50 kunt doen, maakt dat je organisatie een stuk effectiever.

Bron: MT https://www.mt.nl/leiderschap/marion-van-happen-usg-people-nu-moet-je-bouwen-op-de-collectieve-intelligentie-in-je-bedrijf/586347

Meer weten over ASA?


Lees alles over onze diensten, expertises en mogelijkheden van uitzenden tot werving en selectie.
Meer over ASA