Social media en personal branding

 

Tegenwoordig staan bedrijven steeds meer te springen om jonge mensen met kennis van sociale media. Is sociale media van belang voor de functie waarvoor je solliciteert? Dan kan het leuk en creatief zijn om een social media cv te maken. Het bekendste online platform voor cv’s is natuurlijk LinkedIn. Op deze website kan je je cv online plaatsen en kunnen potentiële werkgevers jou vinden op basis van zoektermen. Daarnaast kan je je cv maken in een video vorm, wat natuurlijk extra onderscheidend is. Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Kies er wel voor om de video niet langer dan 1,5 minuut te maken. Hierin kan je op een creatieve manier meer over jezelf laten zien. Een ander creatief idee is het maken van een glossy vorm

.

Personal Branding

‘’If you don’t define your personal brand, someone else will define it for you.’’ Sociale media kan je maken of breken als het aankomt op solliciteren. Sociale media worden vooral gebruikt om op de hoogte te blijven van de bezigheden van je vrienden, familie of collega’s. Daarnaast kan sociale media steeds meer gebruikt worden als digitaal visitekaartje. Zonder LinkedIn-profiel lijk je niet meer te bestaan in de professionele wereld. De sociale media pagina van een persoon vertelt veel over de persoon zelf. Ga er ook maar vanuit dat recruiters vaak de sociale media pagina van een sollicitant natrekken. Veel gebruikers schermen hun profielen niet af, waardoor potentiële werkgevers heel makkelijk profielen kunnen natrekken.

 

Wanneer je via sociale media zoekt naar een baan is het belangrijk dat je je online gedrag hierop aanpast. Hou in je achterhoofd dat wanneer je het profiel niet afschermt, alles gezien wordt wat er wordt gepost. Denk hierbij goed na wat jij wel en niet zou willen dat de werkgever van jou ziet en welk beeld je hiermee schept. Dronken foto’s, schunnige teksten en intieme zaken horen niet thuis op sociale media. Zeker niet wanneer je een representatief beeld wilt overbrengen naar je nieuwe potentiele werkgever.

 

Personal branding helpt je bij het vinden van een juiste baan. Personal branding betekent dat je jezelf beschouwt als een merk. Weet wat jou uniek maakt en onderscheid je van anderen.  Om je te onderscheiden gebruik je je persoonlijkheid, kennis en ervaring. Personal branding maakt je bewust van wie je bent en hoe anderen naar jou kijken. Hoe kan je jezelf dan het best presenteren op sociale media?

 

1.       Zorg voor een representatief profiel

Ook op social media is het belangrijk om representatief over te komen. Wees je daarom bewust van alles wat je online zet (foto’s, links, teksten en filmpjes). Gebruik het liefst je eigen naam als gebruikersnaam en denk na over je profielfoto.

 

2.       Hoe wil jij gevonden worden?

Denk als een marketeer: welke doelgroep wil jij bereiken en hoe zoekt deze doelgroep? Zorg dat je woorden gebruikt waarop werkgevers zoeken en waarop jij gevonden wilt worden. Het kan hierbij helpen jezelf eens te googelen, om te kijken wat er allemaal verschijnt gekoppeld aan jouw naam.

 

3.       Netwerken, netwerken, netwerken

Social media is netwerken. En netwerken is al jaren een van de beste manieren om een baan te vinden. De belangrijkste tip op social media: volg de bedrijven en personen voor wie jij graag wil werken. Zo ben je als eerste op de hoogte van ontwikkelingen en nieuwe vacatures. Daarnaast kan je interessante vragen stellen via sociale media, zodat het bedrijf jouw naam als een voorbij heeft zien komen.

 

4.       Volg jouw favoriete uitzendbureau

Ben je veel actief op Facebook en Instagram? Dan kan het verstandig zijn een uitzendbureau te gaan volgen op social media. Hierdoor ben je snel op de hoogte van nieuwe vacatures en kan je gelijk contact opnemen wanneer je een leuke klus voorbij ziet komen. ASA heeft een groot landelijk netwerk, een breed aanbod aan startersbanen en bijbanen en we werken samen met verschillende topwerkgevers. Daarnaast zijn we er altijd voor je met de beste sollicitatie en werktips. Vergeet dus niet ASA te volgen op sociale media zoals Facebook en Instagram! Daarnaast heeft elke ASA vestiging ook een eigen account. 

 

5.       Zorg dat je regelmatig actief bent

Onderscheid je van andere werkzoekenden door regelmatig actief te zijn op social media. Maak een soort social media strategie voor jezelf: welke onderwerpen vind jij interessant en in welke branches wil jij graag werkzaam zijn? Houdt het nieuws over deze onderwerpen in de gaten en tweet of blog er zelf regelmatig over. Zorg ook dat je LinkedIn concreet en up to date is.

 

6.       Benut de verschillende mogelijkheden van ieder platform

Ieder social media platform kent weer andere mogelijkheden. Zo is Linkedin handig om te gebruiken als vacaturebank of online cv, en zet je je sollicitatie-video of video-cv op YouTube. Probeer dus actief te zijn op meerdere sociale media en beschouw ze als puzzelstukjes die samen het geheel vormen: jij! Zet op je sociale media een linkje naar je andere profielen en schets consistentie. Zo promoot je jezelf via verschillende kanalen.