Sollicitatiebrief

 

Waarom moet je een sollicitatiebrief of motivatiebrief schrijven? Je wil indruk maken op je potentiële werkgever én je kunt in je sollicitatiebrief andere dingen kwijt dan op je CV. Het einddoel is natuurlijk: uitgenodigd worden op sollicitatiegesprek. Daarom is het belangrijk om een goede sollicitatiebrief te schrijven. In dit artikel staan onze tips & tricks voor jij een sollicitatiebrief kunt schrijven.

 


Tips goede sollicitatiebrief


  • Licht de 3 belangrijkste punten uit waarom jij geschikt bent voor de job
  • Licht deze belangrijkste punten toe, maak er geen opsomming van: dit staat al op het cv
  • Zoek originele punten
  • Zoem in op de organisatie en leg uit waarom je deze organisatie zo interessant vindt
  • Lees als je klaar bent alles nog eens door en check of je het er mee eens bent en of wat je hebt opgeschreven goed bij jou past als persoon.

 

Do:

  • Schrijf positief
  • Schrijf actief
  • Benoem je sterke punten
  • Schrijf kort en bondig
  • Gebruik duidelijke alinea’s
  • Onderscheid en varieer
  • Laat je persoonlijkheid zien
  • Check of je de bijlage niet bent vergeten

 


Don’t:

  • Benoem niet je zwakke kanten
  • Gebruik geen clichés
  • Kopieer niet van anderen en gebruik je eigen stijl
  • Gebruik geen uitroeptekens
  • Stel geen eisen aan de werkgever
  • Sla je bestand op als PDF
  • Maak geen spelfouten, dit komt niet professioneel over
  • Sluit de brief niet af met groetjes, maar met vriendelijke groeten

Checklist voor je sollicitatiebrief

 

  • Begint je brief met je persoonlijke informatie?
  • Vermeld eerst je naam en contactgegevens, dan de adresgegevens van het bedrijf en dan het onderwerp van de brief (kies voor een standaard onderwerp ‘sollicitatie + functie’ of iets opvallends: ‘stop met zoeken’)
  • Staat er in de eerste alinea op welke functie je solliciteert en hoe je aan deze functie bent gekomen?
  • Probeer dit in een pakkende openingszin te verwoorden, zoals: “Elke keer als ik jullie reclame zie, weet ik het zeker. Ik wil bij deze organisatie horen.”
  • Bestaat de tweede alinea uit je werkervaring en kwaliteiten?
  • Licht de informatie uit dat voor het bedrijf en deze functie van belang zijn. Maak het concreet met voorbeelden
  • Staat er in je brief waarom je juist voor dít bedrijf wilt werken?
  • Vermeld dit in de derde alinea. Wat maak dit bedrijf zo speciaal voor jou?
  • Laat je in de laatste alinea blijken dat je graag meer over jezelf vertelt in een persoonlijk gesprek?
  • Probeer dit pakkend en origineel te verwoorden, maar blijf netjes en professioneel
  • Is je brief enthousiast en overzichtelijk?
  • Trek de aandacht met originele zinnen. Laat de brief niet langer zijn dan een A4 en gebruik witregels tussen de verschillende alinea’s. Gebruik een goed leesbaar lettertype in een passende lettergrootte.
  • Heb je de brief nagelezen op spellingsfouten?