Samsung

Verschillende bedrijven zijn flink getroffen door de coronacrisis. Lieke Dries van Samsung deelde haar ervaring met ons.

 

Lieke Dries
Sr HR Officer bij Samsung Electronics Benelux

''In samenwerking met ASA hebben wij twee vacatures kunnen opvullen. Hoewel we niet met de consultants van ASA om tafel konden zitten vond het contact nog wel online plaats. Het is fijn dat de samenwerking met ASA in crisistijd niet veranderd is.''

Welke impact heeft de coronacrisis op een van de grootste elektronicaconcerns van de wereld: Samsung Benelux? En hoe heeft ASA Samsung kunnen ondersteunen tijdens de crisis? We vroegen het aan Lieke Dries, Sr HR Officer bij Samsung Electronics Benelux.

Nederland in lockdown. Wat betekent dit voor Samsung?

De winkels sloten haar deuren, eerst verplicht in België en daarna ook vrijwillig in Nederland. Vanwege het thuisonderwijs vlogen de tablets en monitoren over de toonbank. De focus verschoof van offline naar online verkoop. De crisis heeft voornamelijk ook gevolgen gehad voor werkzaamheden van het personeel. Zo vond het klantcontact alleen nog online plaats en hebben medewerkers intern ondersteund bij de online Sales- en Marketingteam. Door het snelle schakelen konden we ons personeel intern opvangen en was extra inzet van extern personeel niet nodig. 

Verbinding en vrijdagmiddagborrels

Een praatje in de pauze of bij het koffieapparaat zat er, door het thuiswerken, niet meer in. Toch vinden wij het erg belangrijk dat onze collega’s met elkaar in verbinding blijven en weten wat er speelt in de business. Daarom hebben wij een wekelijkse online nieuwsbrief opgezet. Hierin geeft iedere week een collega een inkijkje in zijn of haar thuiswerkdag, delen we tips uit de buurt en zetten we lokale ondernemers in het zonnetje. Verder konden collega’s online sportlessen volgen en organiseerden we verschillende vrijdagmiddagborrels met zelfs een DJ-optreden van onze president. Deze persoonlijke insteek zorgde voor veel interne betrokkenheid. De interne initiatieven werden worden ontzettend goed ontvangen bij onze collega’s. 

Nieuwe collega’s in crisistijd

Ook tijdens de crisis zijn er nieuwe collega’s aangenomen. Bestaande vacatures werden ingevuld en een aantal vacatures werden on hold gezet. In samenwerking met ASA hebben wij twee vacatures kunnen opvullen. Hoewel we niet met de consultants van ASA om tafel konden zitten vond het contact nog wel online plaats. De fijne samenwerking met ASA veranderde tijdens de crisis niet. Vertrouwen is belangrijk in crisistijd en dat is iets wat wij terugvinden in de samenwerking met ASA. 


De digitale toekomst

Als leverancier van innovatieve elektronica wisten we natuurlijk al langer dat online de toekomst is. De crisis heeft ons bewezen en doen realiseren dat dit ook écht zo is. Maar vooral dat dit ook mogelijk is qua techniek en netwerk. In de toekomst gaan collega’s vaker thuiswerken. Dat wordt ook bij Samsung, waar mogelijk, meer de norm. Ik verwacht dat overal efficiënter gewerkt zal gaan worden, door meer thuis te werken en flexibeler met onze tijd om te gaan.